Click Me :)

Tuesday, May 18, 2010

~~Pukul Anak Kena Denda~~

LEDANG - Vokalis kumpulan rock XPDC, Mael mengaku salah di Mahkamah Majistret Tangkak di sini semalam atas pertuduhan mencederakan anak perempuannya yang berusia 16 tahun di tangan dan kaki gadis itu pada 9 Mei lalu.
Penyanyi berkenaan atau nama sebenarnya Syed Ismail Syed Ibrahim, 42, mengaku melakukan perbuatan tersebut di sebuah rumah di Jalan Ahmad, Tanjung Agas pada pukul 7.30 malam Ahad minggu lalu.
Dalam kenyataan pihak pendakwaan, tertuduh telah memukul anaknya di bahagian kaki dan tangan menggunakan rotan dan tangan tertuduh.
Majistret Salina Omar kemudian menetapkan denda sebanyak RM500 sebagai hukuman setelah mendengar rayuan daripada tertuduh yang memberitahu dia mempunyai tanggungan lima orang anak.


Kisah kt atas tu membuat ku terfikir sejenak ~~~~

Mungkin ada sebab mengapa vokalis itu memukul anaknya, mungkin jugak ada sebab mengapa anak tersebut terpaksa membuat dakwaan terhadap bapanya.

Aku teringat masa aku kecil2 dulu, ibubapaku mmg akan memukul kami adik-beradik kalau tidak mendengar nasihat mereka. Aku teringat ada satu kisah yang agak menyayat hati. Ibubapaku menjalankan perniagaan kedai runcit. Aku bersekolah sessi pagi dan biasanya masa tengahari waktu zohor ke atas aku akan menjaga kedai tu sbb mak aku nk bersolat zohor dan melelapkan mata buat sekejap. Ntah mcm mana, satu hari tu aku mcm malas nk jaga kedai sbb asyik bermain dgn sepupu2ku. Bila mak aku menjerit suruh aku jaga kedai, aku ckp ari ni aku malas sambil menjelir lidah kt dia.. Tak tau mcm mana aku jadik begitu berani..huhuhu...


Apa lagi, menyiraplah darah org tua tu, dikejarnya aku dan bila dh dapat, ditambatnya aku kt pokok ceri. Ini kisah betul tau, bukan rekaan.. Dibiarkannya aku kt pokok tu sampai hari hujan. Mak sedara aku yg tinggal berjiran, menangis merayu supaya aku dilepaskan.. Tapi masa tu mak aku mmg berhati kering, dia kata ini balasan di dunia kalau anak menghina ibu, kalau di akhirat lagi dasat. Aku dibiarkan di situ sehingga bapa aku balik dr tpt kerja dan aku pon dibebaskan...

Dulu2 mcm mana zalim pon ibubapa kita, tak de la smpi nk mengheret ke muka pengadilan. Kalau difikir balik apa yg mak aku buat tu mmg patut pon, sebagai mengajar aku yg kira kurang ajar ni...cuma caranya ajelah yg nampak agak keras.. Mana ada ibubapa yang tak sayangkan anak2 nya.. yer tak?




1 comment:

Tukiran-MANAJEMEN EMOSI said...

aslkum...sebagai sarana silaturahim..saya sudah pasang link blog kamu di blog saya...di sidebar kanan "sahabat-sahabatku dimalayasia"..tukaran link ya..untuk mempererat tali persahabatan,,,terima kasih.,..