Click Me :)

Sunday, February 28, 2010

Memancing wehh..

Kali ni aku rasa nak citer pasal hobi hubby aku yg suka memancing. Boleh dikatakan hampir tiap2 mlm minggu kolamlah port dia, ada jer muka dia utk mencuba nasib dlm pertandingan memancing. Hari lain tu ada jugak ler dia pegi, tapi bukan la pertandingan. Ada rezeki adalah hasilnye, takder rezeki... hampeh ajelaa, pulang tangan kosong. Aku pulak, ada masanya ikut serta menemankan dia melayan hobinya tu tapi yg selalunya takde masa la.. Bukan apa, baik aku dok rumah tgk tv ker atau bertenet dr dok 'melangut' kt kolam tu..

Aku pon peliklah, apa lah yg seronoknya memancing nih. Duduk dikolam berjam2 dgn penuh kesabaran menanti umpan disambar oleh sang ikan. Memang penyabar betul hubby aku ni dlm bab memancing nih. Citer pasal umpan, ada mcm2 resepi tau nk bg umpan jd power. Adakalanya bau dia fuhhhh kalah kedai bakery lg. Mana taknya ada bau pandan, bau kek pisang dan yang sewaktu dgnnya. Tapi itu klu baru dibuat sbb biasanye umpan ni kena peram baru power kata hubby aku. Masa ni ler bau dia mak datuk.. tutup hidung pon lg ada bau. Ikan ni rasanye takder deria baukan, tp knp leh terpikat kt bau2 gitu.

Nak dijadikan citer, ada satu hari Sabtu tu, hubby aku balik umah time lunch tuk prepare umpan dia buat pertandingan mlm tu. Umpan ari tu dia menggunakan 'mauri pan', pandan dan tapai diblender, serupa buat kuih daa..Lepas tu, hubby aku simpan umpan dia didlm bekas yg tertutup dan dia pon pegi la balik ke tpt keja dia. Umpan ni nanti akan digaulkan dgn roti yg dipotong kiub. Tiba2 2 jam selepas tu, aku dikejutkan oleh satu letupan yg amat dasyat dr dapurku, berderau darah dibuatnye. Korang tentu boleh agak apa yg terjadikan? Umpan hubby aku meletupss.. Hadoiiii...penuh satu dapur aku dengan umpan dia yg kaler hijau tu, mcm citer Mr. Bean cat bilik dia tu.. Ada gak pinggan-mangkuk ku yg pecah impact dr letupan tu. Cuba bayangkan...

Sampai ke ceiling dapur aku benda tu terbang. Apa lg hangin ler aku satu badan, dh jd satu kerja lak nk bersihkan dapur. Hubby aku syokler sbb dia kt tpt keje. Nasib baikler dapur aku tu tiles dia smpi ke ceiling, takler susah sgt nak cuci. Tapi ceiling tu smpi skrg ada tompokan2 hijau, huhu.. biarler raya nnti baru cat balik.

Itu jer la kisah hubby aku dgn hobi memancingnye... Biar la Labu...

4 comments:

yuka said...

hobi mancing ikan xper jgn pancing org dahler

Unknown said...

tu la pasal... tp i trust him 100% ler.. InsyaAllah..

aNIe said...

Ungu...akak ni dulu selalu cakap kat cik abang...jom le kita pi mancing kat sana...kat sinun...nampak mcm best je...tapi hempeh pun cik abang kata...dok umah tido lagi sedap...hahaha...

Nasib baik dia takmo pergi...kalau tak nanti dihabiskan masa kat tepi kolam...tapi mesti bestkan bila dia bawak balik ikan fresh...

Ungu Violet said...

Kak Anie, mula2 tu mmg best ikut dia.. lama2 rasa boringlak. Nak2 time panas, tak tahan den.. Ikan kolam mana larat mkn, klu sungai ok lg. Slalu hubby jual balik ikan2 tu..